Valmentaja Sami Sundvik ja urheilijan ravitsemus (Biohakkerit Live Show)

Posted · Add Comment

Biohakkerit Live Show on uusi verkkolähetys ja podcast, joka haastattelee optimaalisesta hyvinvoinnista ja terveydestä kiinnostuneita ihmisiä ja asiantuntijoita. Haastattelijoina Biohakkerin käsikirjan kirjoittajat Teemu Arina, Olli Sovijärvi ja Jaakko Halmetoja.

Lähetys tuotetaan aina livenä ja sitä voi seurata Biohakkerin käsikirjan Facebook-sivun ja Youtube-kanavan kautta.

Tämän viikon vieraana on valmentaja ja ravintoasiantuntija Sami Sundvik ja aiheena urheilijan ravitsemus.

Samilla on takana yli 20 vuotta kuntosalitreeniä, yli 20 vuotta opiskelua ja perehtymistä ravintoon, erilaisiin ruokavalioihin ja treenimetodeihin.Valmennuskokemusta löytyy painonpudotuksesta huippu-urheilijoihin. Lisäksi hänellä on 6 vuoden kokemus elintarvikealalta ja 13 vuoden kokemus terveystuotealalta – ravintolisistä, raaka-aineista ja tuotekehityksestä. Hän vastaa ravintolisiä valmistavan Puhdas+ tuotekehityksestä.

Lähetyksen nauhoitus:

Jakson muistiinpanot:

Viikon tutkimus

Volek J. S. & al. (2015). Metabolic characteristics of keto-adapted ultra-endurance runners. Metabolism. 2016 Mar;65(3): 100-10.

Ensimmäinen tutkimus, jossa vertailtiin ketogeenisen sekä paljon hiilihydraatteja sisältävän ruokavalion metaboliavaikutuksia ultramaratoonareilla sekä ironman-matkan triathlonisteilla.

Tutkimusasetelma

Tutkittavat olivat 21-45-vuotiaita lajeissaan menestyviä miehiä (parhaan 10% joukossa), n=10 molemmissa ryhmissä.

Erot ruokavaliossa 20 kuukauden ajan:

  • Low-carb ryhmässä energiansaanti tuli 70% rasvasta, ja alle 10% hiilihydraateista.
  • High-carb ryhmässä hiilarinsaanti oli n. 60% kokonaisenergiasta.
  • Vähähiilarinen ryhmä söi siis 6 kertaa vähemmän hiilareita kuin verrokkiryhmä.
    (82g vs. 648g /päivä)

Proteiininsaanti ei grammamääräisesti eronnut toisistaan ryhmien välillä.

Tulokset

Urheilusuorituksen aikana absoluuttinen kalorinkulutus oli samaa luokkaa molemmissa ryhmissä, mutta makroravinteiden käyttö energianlähteenä erosi merkittävästi.

Keto-adaptaatio oli vahvasti yhteydessä kohonneeseen rasvahappojen oksidaatioon urheilusuorituksen aikana. Rasvan käyttö energianlähteenä oli 2,3 kertaista ketoryhmällä verrokkiryhmään nähden, ja rasvanpolton huippuarvo saavutettiin lähempänä aerobista maksimia (peak fat oxidation). Hiilihydraattien käyttö (hapetus) oli ketoryhmällä selkeästi vähäisempää.

Merkittävää eroa aerobisessa suorituskyvyssä tai fyysisissä ominaisuuksissa ei havaittu.

Tutkimuksessa osoitettiin, että metaboliset vasteet eroavat selkeästi vähähiilarisen ja korkeahiilarisen ruokavalion välillä. Tutkimuksessa ei mitattu urheilijoiden lajinomaista suorituskykyä.

Muita huomioita:

  • Vapaiden rasvahappojen pitoisuudet veressä (seerumissa) olivat lähtömittauksessa ketoryhmällä korkeammat, mutta eroa ryhmien välillä ei havaittu enää harjoituksen jälkeen. Ketoryhmällä beta-hydroxybutyraatin ja kaikkien ketoneiden määrä veressä 3 kertainen verrokkiryhmään nähden levossa, harjoituksen aikana sekä palautumisvaiheessa. Plasman triglyserideissä ei havaittu eroa.
  • Plasman glukoosi ja insuliini olivat samaa tasoa molemmilla ryhmillä. Ainoastaan palautusjuoman juomisen jälkeen high-carb -ryhmällä insuliinin pitoisuus nousi tasoittamaan juotua sokerimäärää. Insuliiniresistenssissä ei havaittu eroa.
  • Glykogeenin konsentraatioissa ei huomattu eroa ennen harjoitusta eikä harjoituksen jälkeen.

Viikon sovellus: KetoDiet

Kätevä sovellus, jonka avulla ketogeenisen ruokavalion suunnittelu on helpompaa.

Sovelluksen kotisivulle tästä

Urheilijan ravintovalmennus -verkkokurssi

Jos liikut ja urheilet paljon, sekä suorituskyky on sinulle tärkeää, nyt olisi tarjolla erittäin kova uusi juttu:

Valmentajat Sami Sundvik, Teemu Eloranta ja Samuli Perälä ovat luoneet yhdessä urheilijan ravintovalmennuksen. Se on luotu, koska Suomesta puuttuu vuoden 2018 tietojen tasalla oleva suorituskyvyn kasvuun tähtäävä ravintovalmennus ja jopa ammattiurheilijoiden keskuudessa ravinto-osaamisessa on havaittu vakavia puutteita.

Nämä vakavat puutteet ravinto-osaamisessa tietysti näkyvät suoraan tuloskunnossa, kun ravintoa ei ole optimoitu tappiin. Sairastellaan turhaan ja ei palauduta niin nopeasti kuin voisi. Kun sairastelee ja ei palaudu, ei pysty treenaamaan täysiä ja tulokset kärsii.

Jos tämä asia on sinulle tärkeä, joko urheilet itse tai olet muuten tekemisissä urheilevien kanssa (lapsesi urheilee tai valmennat urheilijoita), kannattaa käydä tsekkaamassa valmennuksen sisällöt.

Käy tutustumassa valmennuksen sisältöihin alla olevasta linkistä:

The Hero!

Stressin biohakkerointi on Biohakkerin käsikirjan täysiverinen jatko-osa, joka pureutuu syvälle stressin selättämiseen. Stressin biohakkerointi on nyt mahdollista tilata ennakkoon joukkorahoituskampanjan kautta.

Tutustu tulevaan kirjaan »
Biohacker Summit 2015
 
  • "Ainakin monet kiipeilyhousut ovat keskisaumattomia"
  • "Kerta kaikkiaan tyhjentävä selvitys! Mutta tyynyva"
    on Uni
  • "Pari potentiaalista laitetta unen seurantaan: Beur"
    on Uni

Biohacker Summit 2018 Tukholma

Biohacker Summit 2018 Tukholma järjestetään ja 19. toukokuuta 2018 Tukholmassa ja aiheena on optimaalinen palautuminen ja huippusuorituskyky. Puhujina mm. Biohakkerin käsikirjan kirjoittajat.

Lue lisää ››
Vatsa kuntoon
 
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit