#23 psykologi Hanna Markuksela – Haitallinen perfektionismi

Posted · Add Comment

Biohakkerin podcastin haastattelussa psykologi Hanna Markuksela. Milloin perfektionismi kannattaa ja milloin ei? Haastattelijana Biohakkerin käsikirjan teknologia-asiantuntija Teemu Arina.


Jakson muistiinpanot:

  • Perfektionismi on suomalaisten kansallinen tunnelukko: “kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat”. Kulttuurimme korostaa työn tekemisen merkityksellisyyttä.
  • Tilastojen valossa naisille täydellisyyteen pyrkiminen on vielä tärkeämpää kuin miehille.
  • Perfektionismia on sekä haitallista että hyödyllistä. Haitallisesta perfektionismista kärsivä ei osaa suunnata voimavarojaan oikein. Hänen on hankala erottaa olennaista ja epäolennaista toisistaan. Asioiden viilaaminen vie paljon aikaa –  “mä en voi tehdä tätä jos ei tule täydellistä”.
  • Hyödyllistä perfektionismi on silloin, kun asiat tehdään ja viimeistellään hyvin, mikä johtaa hyviin tuloksiin ja menestykseen.
  • Ihminen ei pääse täyteen potentiaaliin, mikäli ei käytä voimiaan oikein. Myös työn tuloksista nauttiminen on tärkeää.
  • Olennaista on omien tunnelukkojen käsittely: jos vaativuuden tunnelukko nousee, voi miettiä, meneekö oma tekeminen överiksi. Jos aika ei vaan riitä ja tuhat rautaa on tulessa. Kognitiivinen psykoterapia ratkoo tunnelukkoja.
  • Vireystilan itsesäätely on tärkeää. Palautumista on tultava riittävästi joka päivä. Palautumisella tarkoitetaan tässä yhteydessä vireystason laskemista. Kuinka voisit tehdä asioita rennommin, itseäsi säästämällä?
  • Omaa vireystilaa ja stressitasoa saa laskemaan esimerkiksi tauolla musiikkia kuuntelemalla, lattialla makaamalla, hengitysharjotuksia tekemällä vaikka lempisarjaa telkkarista katsomalla. Mikä toimii itselle?
  • Olennaista on oppia jäsentämään ja priorisoimaan omia työtehtäviä. Myös epätäydellisten ja keskeneräisten asioiden sietokyky on tärkeää. Sekä myönteiset ajatusmallit – älä käytä aikaa murehtimiseen.
  • Tasainen verensokeri helpottaa kehon pysymistä tasapainossa. Rauhallinen hengitys viestittää keskushermostolle, että vireystilaa voi laskea.
  • Myönteinen perfektionismi: epäonnistuminen on osa oppimista. Tekemällä oppii ja pääsee parempiin tuloksiin. Ei siis löysäilyä ja alisuoriutumista, vaan tosissaan yrittämistä ja epäonnistumista.
  • Nauraminen vapauttaa kehoa!
  • Työyhteisössä on tärkeää kannustaa muita. Ja kehottaa keskittymään olennaiseen.


Kolme juttua, mistä kannattaa lähteä liikkeelle:

1. Irtaudu omasta ympäristöstä aina välillä. Matkustele.
2. Ympäröi itsesi ihmisillä, joiden kanssa on hyvä olla.
3. Muista syödä säännöllisesti. Ja hengitä.

Kirjasuositukset:

Kimmo Takanen: Tunne lukkosi
Jeffrey E. Young: Skeematerapia

Linkit:

StressBusters Facebookissa
Tunnelukkosi.fi

The Hero!

Stressin biohakkerointi on Biohakkerin käsikirjan täysiverinen jatko-osa, joka pureutuu syvälle stressin selättämiseen. Stressin biohakkerointi on nyt mahdollista tilata ennakkoon joukkorahoituskampanjan kautta.

Tutustu tulevaan kirjaan »
Biohacker Summit 2015

Leave a Reply

 
  • "Ainakin monet kiipeilyhousut ovat keskisaumattomia"
  • "Kerta kaikkiaan tyhjentävä selvitys! Mutta tyynyva"
    on Uni
  • "Pari potentiaalista laitetta unen seurantaan: Beur"
    on Uni

Biohacker Summit 2017

Biohacker Summit 2017 järjestetään 13-14. lokakuuta 2017 Helsingissä ja 19. toukokuuta 2017 Tukholmassa. Kyseessä on merkittävin terveys- ja hyvinvointiteknologia-alan tapahtuma. Puhujina mm. Biohakkerin käsikirjan kirjoittajat.

Lue lisää ››
Vatsa kuntoon
 
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit