#22 fysioterapeutti Pia Kenkimäki – Työergonomian biohakkerointi

Posted · Add Comment

Biohakkerin podcastin haastattelussa on fysioterapeutti ja kauppatieteiden maisteri  Pia Kenkimäki. Hän toimii istumaterveyden asiantuntijana Salli Systems -firmassa, joka tutkii, kehittää ja valmistaa ergonomisia kalusteita.

Haastattelijana toimii teknologia-asiantuntija Teemu Arina.


Jakson muistiinpanot:

  • Monet elintapasairaudet ovat yhteydessä liikaan istumiseen. Istuttaessa aineenvaihdunta ja verenkierto hidastuu, lihasaktiviteetti laskee lähelle nollaa ja sisäelimiin kohdistuu painetta.
  • Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet kehittyvät pikkuhiljaa. Ongelmia kannattaa ehkäistä jo ennen kun ne tulevat esiin. Ongelmia ei kannata odottaa.
  • Pelkkä parin tunnin liikunta ei korvaa päivittäisestä istumisesta koituvia haittoja.
  • Tärkeää on lisätä liikettä ja aktiivisuutta työpäivään. Voisitko liikkua samalla, kun puhut puhelimessa? Järjestää normaalin kokouksen sijaan kävelypalaverin? Tehdä tietyt työvaiheet seisten? Käyttää hissin sijasta portaita?
  • Työpäivän rytmitys: vuorotellen pientä liikettä sekä laadukasta seisomista ja laadukasta istumista. Sekä paikallaan istuminen että paikallaan seisominen on yhtä vaarallista.
  • Työterveyslaitoksen suositusten mukaan puolen tunnin välein olisi hyvä vaihtaa asentoa. Se tarkoittaa noin 16 kertaa asennon vaihtamista työpäivän aikana!
  • Optimaalinen ryhti selkärangassa on tärkeää.  Kun ihminen on kumarassa työpöydän ääressä ja selkä on pyöreänä, joutuvat välilevyt pinteeseen ja aiheuttavat pullistumia.
  • Biohakkerin teknologiavinkki: Ryhtianturi Lumo Lift muistuttaa sinua värähdyksellä, kun ryhtiä on tarve korjata.
  • Sähkösäätöinen pöytä mahdollistaa seisoma- ja istuma-asennon vuorottelun. Satulatuoli mahdollistaa puoliseisovan asennon, joka ansiosta veri pääsee paremmin virtaamaan. Myös polven ja lonkan nivelet pääsevät toimimaan optimaalisemmin.
  • Seisontamatto tuo lisää pientä liikettä ja pehmeyttä seisomisen yhteyteen. Myös tasapainolaudat toimivat. Lattialle voit laittaa golf- tai tennispalloja, joilla voit hienoa jalkapohjia.
  • Kireä vaatetus ja liika istuminen haittaa lymfanesteiden ja veren kiertämistä. Kun lymfanesteet eivät kierrä elimistössä, kuona-aineet jäävät kehoon.
  • Työn tauottaminen kannattaa vähintään tunnin välein. Poistu työpisteeltä, liiku, venyttele, kävele portaissa. Juo vettä ja nesteytä kehoa.
  • Biohacker Centerillä testissä parhaillaan päivitetty työviikko: kuinka optimoida mm. valaistus, ergonomia, huoneilma, tauot ja ravinto hyvinvointia ja energiatasoja tukeviksi. Tästä kuulette vielä!

Pian kolme vinkkiä parempaan päivitettyyn elämään:

  1. Työpisten päivitys eli sähköpöytä ja 
  2. laadukas satulatuoli.
  3. Aktiivisuuden ja liikkeen lisääminen osaksi työrutiineja.

Tarjous biohakkerin podcastin kuulijoille:

Salli Swing Care tai SwingFit Care -satulatuoli (Biohakkerin verkkokauppa)
Lumo Lift -ryhtianturi (Biohakkerin verkkokauppa)

Linkit:

Salli Systems

Suomen tuki- ja liikuntaelinliitto ry

ISTU VÄHEMMÄN – VOI PAREMMIN! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen

The Hero!

Stressin biohakkerointi on Biohakkerin käsikirjan täysiverinen jatko-osa, joka pureutuu syvälle stressin selättämiseen. Stressin biohakkerointi on nyt mahdollista tilata ennakkoon joukkorahoituskampanjan kautta.

Tutustu tulevaan kirjaan »
Biohacker Summit 2015

Leave a Reply

 
  • "Ainakin monet kiipeilyhousut ovat keskisaumattomia"
  • "Kerta kaikkiaan tyhjentävä selvitys! Mutta tyynyva"
    on Uni
  • "Pari potentiaalista laitetta unen seurantaan: Beur"
    on Uni

Biohacker Summit 2017

Biohacker Summit 2017 järjestetään 13-14. lokakuuta 2017 Helsingissä ja 19. toukokuuta 2017 Tukholmassa. Kyseessä on merkittävin terveys- ja hyvinvointiteknologia-alan tapahtuma. Puhujina mm. Biohakkerin käsikirjan kirjoittajat.

Lue lisää ››
Vatsa kuntoon
 
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit