Mittaa ja biohakkeroi työtehosi kuntoon

Posted · Add Comment

Itsensä mittaaminen (Quantified Self) tarkoittaa teknologian hyödyntämistä numeerisen tiedon keräämiseksi omasta toiminnasta. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi nukuttua aikaa, tehtyjä työtunteja, istuttuja minuutteja tai käveltyjä askelia.

Yritykset ovat aina keränneet numeroita toiminnastaan. Tietotyön ja johtamisen kehittäjä Peter F. Drucker onkin sanonut, että sen mitä voi mitata, sitä voi johtaa. Itsensä mittaaminen menee askeleen pidemmälle ja suuntaa huomion yksilön omaan toimintaan. Mittaajana ei ole yritys, vaan henkilö itse.

Tässä ei ole mitään uutta esimerkiksi pitkään urheilua harrastaneille. Harjoittelun kehitystä voi seurata, kun tietää mitä harjoittelu todella parantaa. Siksi kierrosajat, painokilot ja toistomäärät merkitsevät. Voisiko yritysjohtajakin suhtautua omaan työhönsä kuin huippu-urheilija lajissaan pärjäämiseen? Tunnetko sinä oman työsi todelliset mittarit?

RescueTime -sovelluksella voin mitata tietokoneen ääressä vietettyä aikaa. Palvelu mittaa vapaa-ajan sovellusten ja sivustojen käyttöä suhteessa toimistosovelluksiin ja työhön liittyviin sivustoihin.

Tämän pohjalta tiedän, että tietokoneen ääressä vietän noin 58 % ajasta työn äärellä. 11 % ajasta kuluu sosiaalisen median parissa. Tietokonetta käytän keskimäärin 4 tuntia ja 50 minuuttia päivässä.

Tietokoneen lisäksi aika kuluu puhelinta selaten. Moment -sovellus kertoo, että käytän puhelinta keskimäärin 2 tuntia ja 40 minuuttia päivässä. Kolmasosa työajasta kuluu siis liikkuvan työn parissa.

Yrittäjän arki on rankkaa. Nukun työviikkoina keskimäärin n. 6 tuntia yössä Sleep Cycle -sovelluksen perusteella.

Kun nämä kaikki lasketaan yhteen, vietän hereillä oloajastani n. 15 % kännykän ja 26 % tietokoneen äärellä. Yhteensä 41 % ajasta kuluu erilaisten tietoteknisten laitteiden parissa. Tämä ei sinänsä ole yllätys kahden teknologiayhtiön toimitusjohtajalta, joka kirjoittaa samalla kirjaa.

Työtulos ei riipu vain toimistolla tai koneella vietettyjen tuntien määrästä. Kysymys on enemmänkin keskittyneesti tehtyjen työtuntien määrästä.

Yksi asia kerrallaan

Vuonna 2004 professori Gloria Mark UCI:n yliopistosta suoritti kokeen kahdessa toimistotyötä tekevässä yrityksessä. 1000 seuratun työtunnin jälkeen tulos oli selvä: työntekijät kykenivät keskittymään 11 minuuttia kerrallaan, kunnes jokin asia keskeytti heidän työnsä. Työntekijöillä kesti keskimäärin 25 minuuttia keskittyä uudelleen.

Koska keskittymiskyky on lyhyt, työ kannattaa jakaa 25 minuutin mittaisiin keskittymistä vaativiin osuuksiin. Tauot mitoitetaan 5-30 minuutin mittaisiksi. Tätä kutsutaan Pomodoro –ajanhallintatekniikaksi, jossa keskeytykset aikataulutetaan erikseen. Montako Pomodoroa sinä saat aikaiseksi työpäivän aikana?

Kirjassaan Amusing Ourselves to Death professori Neil Postman kuvaa, kuinka huomiokykymme on lyhentynyt modernien viestintävälineiden ansiosta. Jokainen sosiaalista mediaa päivittäin käyttävä tunnistaa varmasti ilmiön.

Esimerkiksi sähköposti vie helposti mukanaan. Yritystä ei enää johda johtaja, vaan sisään tulevat viestit. Vastaamme sisään tuleviin viesteihin kuin tennispelaaja vastustajan lähettämiin loputtomiin palloihin.

Ideaalitapauksessa et vain tee asioita oikein, vaan teet oikeita asioita. Itse olen kokenut parhaaksi tavaksi aikatauluttamiseen presidentti Eisenhowerin priorisointimenetelmän:

Eisenhower Box

Tee nelikenttä, jossa jaat päivän askareet neljään laatikkoon: tärkeisiin ja kiireellisiin (tee tänään), tärkeisiin ja ei niin kiireellisiin (aikatauluta), ei tärkeisiin ja kiireellisiin (delegoi) ja ei tärkeisiin ja ei kiireellisiin (arkistoi tai unohda). Valitse kullekin päivälle korkeintaan kolme tärkeää asiaa.

Päivän päätteeksi listaa kolme asiaa, jotka saavutit päivän aikana ja kolme asiaa, joista olet kiitollinen. Seuraa kuinka usein saavutat tavoitteesi. Opit pikku hiljaa asettamaan tavoitteesi realistisesti. Voit soveltaa tätä myös viikko- tai kuukausitasolla.

Katkaise Gordionin solmusi

Gordionin solmu oli Zeuksen temppelissä sijainnut monimutkainen solmu, jonka avaajasta tulisi oraakkelin mukaan Aasian valtias. Aleksanteri Suuri ratkaisu solmun lyömällä sen rikki miekallaan.

Arkemme on täynnä Gordionin solmuja, joita ratkaisemalla voi saada parannettua tuottavuutta ja tehokkuutta. Maailmalla tästä käytetään nimitystä Life Hacking. Se tarkoittaa temppuja, oikoteitä ja taitoja, jotka parantavat tuottavuutta ja tehokkuutta jokapäiväisessä elämässä.

Sana hakkerointi tulee alunperin kiven leikkaamisesta (hack) ja liittyykin metaforisesti minkä tahansa vaikean ongelman ratkaisemiseen.

Itsensä mittaamisen avulla voi tunnistaa ne todelliset elämän pullonkaulat. Itse haluan nukkua enemmän ja vähentää tietotekniikan käyttöä tuottavuudesta tinkimättä. Itsensä mittaamisen ja tavoitteellisen itsensä kehittämisen yhdistämistä kutsutaan biohakkeroinniksi.

Sen mitä itsessään voi mitata, sitä voi itsessään johtaa.

Teemu Arina on teknologia-asiantuntija, sarjayrittäjä ja tietokirjailija. 

 

The Hero!

Biohakkerin käsikirja yhdistää teknologian, luonnon ja itsensä kehittämisen ennennäkemättömällä tavalla. Biohakkerin käsikirja on nyt mahdollista tilata ennakkoon joukkorahoituskampanjan kautta.

Tutustu kovakantiseen kirjaan »
Biohacker Summit 2015

Leave a Reply

 
  • "Ainakin monet kiipeilyhousut ovat keskisaumattomia"
  • "Kerta kaikkiaan tyhjentävä selvitys! Mutta tyynyva"
    on Uni
  • "Pari potentiaalista laitetta unen seurantaan: Beur"
    on Uni

Biohacker Summit 2017

Biohacker Summit 2017 järjestetään 13-14. lokakuuta 2017 Helsingissä ja 19. toukokuuta 2017 Tukholmassa. Kyseessä on merkittävin terveys- ja hyvinvointiteknologia-alan tapahtuma. Puhujina mm. Biohakkerin käsikirjan kirjoittajat.

Lue lisää ››
Vatsa kuntoon
 
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit