#16 yritysvalmentaja Henkka Hyppönen: pelon biohakkerointi

Posted · Add Comment

Biohakkereiden haastattelussa yritysvalmentaja Henkka Hyppönen ja aiheena pelon biohakkerointi. Haastattelijana teknologia-asiantuntija Teemu Arina, ravintoasiantuntija Jaakko Halmetoja ja lääkäri Olli Sovijärvi.

Jos pidit jaksosta, anna meille arvio (review) iTunesissa. Tulevissa lähetyksessä luetut arviot palkitaan.

Jakson muistiinpanot:

  • Henkka Hyppösen uusi kirja: Pelon hinta (2014)
  • Aivotutkija Gregory Berns kirjoittanut kirjan Iconoclast: What Neuroscience Reveals About How To Think Differently
  • Teemun mainitsema Tokaimuran ydinturma, joka tapahtui vuonna 1999
  • Mustista joutsenista Nassim Nicholas Taleb:n kirja: The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable
  • Stressi on komponenttina kaikissa vakavissa sairauksissa
  • Pelkoon liittyvät mekanismit pitävät meidät hengissä (kortisoli, adrenaliini, amygdala, kiertäjähermo)
  • Pelosta on hyötyä: selviytyminen, itsesuojeluvaisto, moraali (psykopaatit pelkäävät paljastumista, mutta heillä ei ole mitään moraalia)
  • Kuolemanpelko, ego: Buddha ei pelännyt kuolemaa. Buddhan opetusten ytimessä on mielen jalostaminen. Intensiivinen säännöllinen meditaatio johtaa siihen, että amygdalan harmaa massa alkaa kehittyä. Meditaatio parantaa myös havainnointikykyä.
  • Ääritilanteissa pelkoon liittyvät reaktiot nousevat esiin, joista ei välttämättä ole mitään aavistusta mitä sieltä tulee.
  • Ääritilanteessa muisti ei välttämättä toimi normaalisti, vaan asiat koodaantuvat mieleen epätarkasti.
  • Daniel Kahneman ja system 1 ja system 2 (reaktio vs. reflektio): Thinking, Fast and Slow
  • Pelko näkyy selviten äänessä, sillä kiertäjähermo vaikuttaa mm. äänihuuluun. Pidentämällä uloshengitystä saa pulssin taas oikealle vaihteluvälille, jolloin stressi laskee.
  • Vihanhallintamenetelmä: hengitys kuusi sekunttia ulospäin ja kolme sekunttia sisäänpäin.
  • Tunteiden kaksinaisteoria: Jos tulkitset tunteen innostukseksi ahdistuksen sijaan, tulokset suorituksen aikana voivat olla parempia.
  • Kylmätermogeneesillä voi harjoitella hengitystä ja reaktiota pakene-taistele vasteeseen.
  • Kortisolilla on turhaan huono maine: kortisoli mm. herättää meidät aamulla. Pitkittynyt korkea kortisoli taas on epänormaali tila. Tasainen vaihtelu on normaali tila.
  • Daniela Schiller pelosta Scientific Americanissa.
  • Grizzly Man (2005) dokumenttielokuva.
  • Stephen Borges: The Polyvagal Theory: Neurophysiological Foundatons of Emotions, Attachment, Communication, and Self-Regulation (Norton Series on Interpersonal Neurobiology)
Henkka Hyppösen kolme vinkkiä parempaan päivitettyyn elämään:
  1. Meditoi. Parantaa oppimiskykyä ja elämänlaatua. Kuuluu nykyihmisen työkalupakkiin.
  2. Nuku. Nukkumattomuus vie elämänhalun ja palautumiskyvyn.
  3. Huolehdi suolistosi terveydestä. Välittäjäaineita muodostuu merkittävästi suolistossa. Hyvät probiootit parantavat merkittävästi palautumiskykyä.

The Hero!

Stressin biohakkerointi on Biohakkerin käsikirjan täysiverinen jatko-osa, joka pureutuu syvälle stressin selättämiseen. Stressin biohakkerointi on nyt mahdollista tilata ennakkoon joukkorahoituskampanjan kautta.

Tutustu tulevaan kirjaan »
Biohacker Summit 2015

Leave a Reply

 
  • "Ainakin monet kiipeilyhousut ovat keskisaumattomia"
  • "Kerta kaikkiaan tyhjentävä selvitys! Mutta tyynyva"
    on Uni
  • "Pari potentiaalista laitetta unen seurantaan: Beur"
    on Uni

Biohacker Summit 2017

Biohacker Summit 2017 järjestetään 13-14. lokakuuta 2017 Helsingissä ja 19. toukokuuta 2017 Tukholmassa. Kyseessä on merkittävin terveys- ja hyvinvointiteknologia-alan tapahtuma. Puhujina mm. Biohakkerin käsikirjan kirjoittajat.

Lue lisää ››
Vatsa kuntoon
 
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit