#11 olympiapikaluistelija Mika Poutala – Voittamisen biohakkerointi

Posted · Add Comment

Biohakkereiden haastattelussa olympiapikaluistelija Mika Poutala, jonka kanssa keskustellaan mm. voittamisesta ja häviämisestä, sekä treenaamisen biohakkeroinnista. Mitä tapahtui, kun karkilla ja mikropizoilla elänyt Mika sai tietää mahdollisuuksistaan päästä olympialaisiin? Haastattelijoina teknologia-asiantuntija Teemu Arina ja lääkäri Olli Sovijärvi.

 

Jos pidit jaksosta, anna meille arvio (review) iTunesissa. Tulevissa lähetyksessä luetut arviot palkitaan.

Uutta:

Mikan vinkit:

  • 20 % työstä tuottaa 80 % tuloksista: tekniikka ennen voimaa (esimerkkinä Tim Ferriss ja uintitekniikka).
  • Ammattilainen ei välttämättä itse tiedä, mikä hänestä tekee niin hyvän kuin on (esimerkkinä Teemu mainitsi Nonakan ja Takeuchin leipäkonetarinan).
  • Usko omaan tekemiseen. Jos haluat pärjätä, harjoittele tavalla, joka sopii sinulle.
  • Seuraavat asiat Mika muutti treeniohjelmassaan: 1) säännöllinen ruokailu 3 tunnin välein, 2) joka aterialla hiilihydraatteja, proteiineja ja salaattia ja 3) riittävästi unta.
  • Kun tavoittelet jotakin, muuta ajatusmalliasi pienten paheiden suhteen. Sen sijaan että mietit yksittäisen paheen kohdalla että “mitä se haittaa”, mieti “mitä se hyödyttää?”.
  • Mene säännöllisesti nukkumaan ja lopeta TV:n tuijottelu iltaisin.
  • Varaa aikaa elämän muille tärkeille asioille: esim. lue kirjoja ja leiki lasten kanssa.
  • Muista psykologinen ulottuvuus – Tee harjoitteluohjelmasta itseäsi motivoiva. Sisällytä esimerkiksi palkinnoksi lempipuuhaasi, Mikan tapauksessa skeittausta.
  • Treenaa hermostoasi tavalla, joka työntää harjoittelusi rajoja – Esimerkkeinä luistelun tukena trampoliini ja korkeassa ilmanalassa harjoittelu (Teemu mainitsi myös Powerlung-tuotteen).
  • Jos haluat löytää uusia keinoja, katso miten muut treenaavat oman lajisi ulkopuolella. Mika esimerkiksi itse tutki, miten jenkkifutiksen pelaajat treenaavat.
  • Kuvittele, että tavoitteesi on pitkien portaiden päässä, jossa jokainen porras kuvaa jokaista päivää. Jokainen päivä ansaitset mahdollisuuden nousta yhden portaan kohti tavoitettasi (esimerkiksi treenaamalla riittävästi).
  • Älä ulkoista epäonnistumista muiden syyksi, vaan ota vastuu omasta tekemisestä.

Mikan vinkit tavoitteiden asettamiseksi:

  1. Mitattavuus: Tavoitteen pitää olla mitattavissa oleva ja selkeä.
  2. Itsensä ohjelmointi: Kirjoita tavoitteesi ylös ja tee niistä taustakuva tietokoneelle.
  3. Määräaika: Tavoitteella pitää olla deadline. Jos ei ole deadlinea, et tee riittävästi töitä tavoitteesi eteen.

Mikan kolme vinkkiä päivitettyyn elämään:

  1. Lue joka päivä, esimerkiksi joka aamu tunnin verran. Huomaat, kuinka ajattelusi alkaa muuttua.
  2. Ei ole mitään merkitystä mistä lähtökohdista tulet, vaan sillä mitä haluat ja mitä teet.
  3. Usko omaan tekemiseen ja käytä siihen aikaa, niin voit kehittyä huimasti.

Biohacker Summit

⇒ Biohakkerin käsikirja Biohacker Summit -tapahtumassa

The Hero!

Stressin biohakkerointi on Biohakkerin käsikirjan täysiverinen jatko-osa, joka pureutuu syvälle stressin selättämiseen. Stressin biohakkerointi on nyt mahdollista tilata ennakkoon joukkorahoituskampanjan kautta.

Tutustu tulevaan kirjaan »
Biohacker Summit 2015

Leave a Reply

 
  • "Ainakin monet kiipeilyhousut ovat keskisaumattomia"
  • "Kerta kaikkiaan tyhjentävä selvitys! Mutta tyynyva"
    on Uni
  • "Pari potentiaalista laitetta unen seurantaan: Beur"
    on Uni

Biohacker Summit 2017

Biohacker Summit 2017 järjestetään 13-14. lokakuuta 2017 Helsingissä ja 19. toukokuuta 2017 Tukholmassa. Kyseessä on merkittävin terveys- ja hyvinvointiteknologia-alan tapahtuma. Puhujina mm. Biohakkerin käsikirjan kirjoittajat.

Lue lisää ››
Vatsa kuntoon
 
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit