#2 Stressin biohakkerointi -webinaari

Posted · 6 kommenttia

Järjestimme 2.2.2013 webinaarin stressin biohakkeroinnista. Ilmoittautuneita webinaarilla oli 1875 henkilöä – Huhhuh! Nöyrin kiitos teille.

Yritimme korjata viime tilaisuuden teknisiä ongelmia, taidokkaasti luoden niiden tilalle uusia 🙂 Tällä kertaa saimme Google Hangoutsin, usean kameran ja 4 mikrofonia toimimaan. Lisäksi pystyimme näyttämään mitä läppärin, älypuhelinten ja tablettien ruudulla tapahtuu, mutta valitettavasti samalla kertaa lähetyskoneemme hyytyi tähän kunnianhimoiseen yritykseen. Oheinen nauhoitus toistaa kuvaa n. 15-20 ruutua sekunnissa, joten pahoittelemme nykivää kuvaa.

Siitä huolimatta tiedossa tiukkaa asiaa tuttuun biohakkerityyliin! Ensi kerraksi on hahkinnassa päivitettyä rautaa, joten eiköhän näistä teknisistä lapsuksista päästä pian lopullisesti eroon 🙂 Tavoitteemme on luoda päräyttävää ja mukaansa tempaavaa ohjelmaa, jollaista verkossa näkee harvoin.

Webinaarin taltiointi

Stressi on unen ohella merkittävä aihe, joka koskettaa meitä kaikkia. Kuka nyt ei olisi kokenut stressiä? On hyvä oppia erottamaan terveyttä edistävä stressi terveyden vievästä stressistä. Kun disstressi on tunnistettu, on aika ottaa henkiset, biologiset ja teknologiset työkalut käyttöön sen hallitsemiseksi. Webinaarissa näytämme, miten voit kehittyä stressin herraksi.


» Lataa MP3-tiedosto

Webinaarissa käsiteltiin seuraavia aiheita:

  • Stressin lähteet, tasot ja vaikutukset terveyteen.
  • Parasympaattinen vs. sympaattinen hermosto.
  • Hakkeroitavat järjestelmät: aivojen välittäjäaineet, hypothalamus, aivolisäke, lisämunuainen, hormonit (kortisoli, adrenaliini & noradrenaliini)
  • Teknologiademot meditaatioon: Pranayama, Equanimity, Headspace, Neurosky (aivosähkökäyrä)
  • Teknologiademot stressin mittaamiseen ja hallintaan: HRV-mittaus kännykkäsovelluksilla ja sykevyöllä (SweetBeat), Omegawave (treenistressi & palautuminen), emWave2 (koherenssiharjoittelu), Beddit (yönaikaisen stressin seuranta)
  • Ruoka-aineet ja lisäravinteet stressin hallintaan: ruusujuuri, ashwagandha, reishi, tulsi, glutationi (maksan tueksi ja puhdistamiseen)
  • Ajan-, mielen- ja kehonhallinta. Stressin lievitys- ja balansointimenetelmät
  • Resepti: stressiä alentavan tinktuuran valmistus

Saimme neuvoteltua webinaarin osallistujille rahanarvoisia alennuksia yhteistyökumppaneiltamme:

  • Omegawave tarjoaa -10% BIOHAKKERI koodilla. Biohakkerin käsikirja suosittelee säännöllisesti treenaaville.
  • Four Sigma Foods tarjoaa BIOHAKKERI koodilla 7 dollarin alennuksen per tilattu tuote. Biohakkerin käsikirja suosittelee stressiä alentavia sieniuutteita (Chaga eli pakuri ja Reishi) sekä blendejä Winning X ja Eazy.
  • Fitnessfirst.fi tarjoaa koodilla BIOHAKKERI Biohakkerin käsikirjan lukijoille -10% kaikesta muusta, paitsi keittiötarvikkeista. Laaja valikoima tukkuhintaisia adaptogeeneja.
  • Sienissä.com tarjoaa koodilla BIOHAKKERI Biohakkerin käsikirjan lukijoille -10%. Katso esimerkiksi ruusujuuri, ashwagandha ja pika-reishi.

Lähetyksen muistiinpanot

Ohessa Linda Saukko-Raudan mainiot muistiinpanot webinaarista:

Stressin biohakkerointi -infografiikka

Stressiä alentavan tinktuuran valmistus

Sovellukset

Esitysmateriaali

Ohessa Olli Sovijärven esitysmateriaali aiheesta.

Tutkimuksia

Meditaatio

HRV / sykevälivariaatio

Elimistön hapetusstressi ja masennus

Inflammaatio ja stressi

Hormeesi ja hormeettiset stressorit

Stressi ja suolisto

Stressi ja verenpaine

Lihavuus ja stressi

Musiikki stressin lievittäjänä

Qi-gong stressin lievittäjänä

Adaptogeeneistä ja stressistä yleisesti

Ruusujuuri (Rhodiola rosea) ja stressi

Aswagandha eli rohtokoisio (Withania somnifera) ja stressi

Tulsi eli pyhäbasilika ja stressi

Palaute

Keräämme vielä kysymyksiä, joihin vastaamme. Kommentoi alle tai lähetä Twitteriin viesti #biohakkeri avainsanalla. Vastaamme parhaisiin kysymyksiin ja nostamme myös parhaat kommentit esiin. Esiin nostamiemme tweettajien kesken arvomme Biohakkerin tarvikepaketin uni-kappaleen julkistuksen yhteydessä.

Kaikki palaute on tervetullutta ja tämän taltioinnin saa ja kannattaa jakaa niille, jotka voisivat tästä hyötyä 🙂

The Hero!

Stressin biohakkerointi on Biohakkerin käsikirjan täysiverinen jatko-osa, joka pureutuu syvälle stressin selättämiseen. Stressin biohakkerointi on nyt mahdollista tilata ennakkoon joukkorahoituskampanjan kautta.

Tutustu tulevaan kirjaan »
Biohacker Summit 2015
6 Responses to "#2 Stressin biohakkerointi -webinaari"
  1. Pekka Valkonen sanoo:

    Minusta niin unen, kuin etenkin stressin seminaareista on jäänyt pois ainakin omalla kohdallani toimivin juttu: LIIKUNTA. Trampoliini tuolla oli esillä, mutta tarkoitan pitkäkestoisempaa hikilenkkiä. Esim. 1-2 tuntia juoksua,hiihtoa, pyöräilyä. Häviää stressi ja uni maistuu 🙂
    Näytätte kaikki liikunnallisilta kavereilta, joten millaisia kokemusta teille on kertynyt ja onko liikunnan merkityksestä nähin asioihan olemassa tutkimustuloksia?

    • Teemu Arina sanoo:

      Riippuu liikunnasta, liikunnan intensiteetistä ja kehon sen hetkisestä rasitustilasta. Kova treeni tai pitkäkestoinen cardio lisää kehon stressiä, sen sijaan että se poistaisi sitä. Konteksti pitää huomioida: esim. vähän nukkuneena ja vaikkapa alkoholinhuuruisen illan jälkeen en todellakaan lähtisi kahden tunnin juoksulenkille. Tutkimusten valossa en myöskään pidä päivittäistä tiukkaa treenaamista pitkän päälle terveellisenä: keholla pitää saada aikaa palautua treenaamisesta tai lopputuloksena voi olla lisämunuaisten uupumus.

      Silti kuten podcastissa puhuttiin, treeni yms. rasitus on hyväksi (varsinkin stressinsietokyvyn parantamiseksi) kunhan se ei mene hyper- tai disstressin puolelle. Itse lähden siitä, että aivotyön vastakohdaksi “lepona” ja nollauksena rasitan muuta kehoa ja päinvastoin. Eli “lepona” tietotyölle en katso esim. elokuvaa, vaan menen pyöräilemään. 1-2 tunnin kevyt treeni ei tietysti aina ole mahdollista aikataulujen puitteissa. Itse pyrin kiireisinä ja stressaavina päivinä lomittamaan väliin vähintään 15 minuuttia meditaation.

      • Pekka Valkonen sanoo:

        Kiitos vastauksestanne.

        Juuri noin. Yli ei saa mennä, eli lenkin pituus /rasittavuus pitää suhteuttaa omaan kuntoon. Aivotyölle parasta lepoa on liikunta.

        Alkoholi ja liikunta eivät missään muodossa sovi yhteen. Saattaa olla seurauksena muutakin kuin stressin paheneminen ;).

        Kunto kasvaa levätessä, eli palautuminen treenistä on yhtä tärkeää kuin itse treenaaminen. Mens sana in corpore sano!

  2. fffdsf@mailinator.com sanoo:

    jätkät hei, vain-puheääni-mp3:n ei todellakaan tarttis olla 150mt.. säästyi lähettävältäkin taholta kaistaa kun vähän viittisitte pakata

    • Teemu Arina sanoo:

      Toki kyseessä on lähes 2 tunnin nauhoitus ja puheääni on mono ja 192k/44. Kokeilen pudottaa ensi kerralla bitraten 64:ään tai 96:een.

  3. Hanna-Riitta Lappalainen sanoo:

    Hei!

    Kiitos tästä webinaarista. Mieleeni tuli kysymys: onko mitään mainitsemistanne ruoka-aineista ja lisäravinteista järkevää käyttää raskaus- /imetysaikana?

    Olen noudattanut Ollin suosituksesta autoimmuuni-paleo -ruokavaliota kohta vuoden, ja tulokset ovat selkeästi näkyvissä! Elimistöni stressi on huomattavasti helpottanut ja elämänlaatu parantunut kokonaisvaltaisesti. Ruoka-aineiden tehoon on helppo uskoa, mutta joidenkin yrttien ja lisäravinteiden turvallisuus hieman arveluttaa.

Leave a Reply

 
  • "Ainakin monet kiipeilyhousut ovat keskisaumattomia"
  • "Kerta kaikkiaan tyhjentävä selvitys! Mutta tyynyva"
    on Uni
  • "Pari potentiaalista laitetta unen seurantaan: Beur"
    on Uni

Biohacker Summit 2017

Biohacker Summit 2017 järjestetään 13-14. lokakuuta 2017 Helsingissä ja 19. toukokuuta 2017 Tukholmassa. Kyseessä on merkittävin terveys- ja hyvinvointiteknologia-alan tapahtuma. Puhujina mm. Biohakkerin käsikirjan kirjoittajat.

Lue lisää ››
Vatsa kuntoon
 
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit
Jaa ystäviesi kanssa










Submit